I nutidens markedsføringslandskab er der et naturligt stort fokus på digital markedsføring. Det kan naturligvis synes fristende at lade sig rive med og fokusere meget på de digitale medier, men måske burde man være bedre til at huske at promovere sig på print?
I hvert fald tyder meget på, at trykte medier giver en større ROI i dag en for 10 år siden, på trods af det mere og mere skæve forhold i digital kontra print.
Det mere blakkede ry, som printede medier eller har lidt under, er derfor måske slet ikke så berettiget, hvis man ser på tal fra Reklame- og Mediestatistik.
De digitale kanaler har naturligvis stadig deres fordele, men en kampagne strategi bør inkludere både on- og offline i større grad.
Print har større troværdighed
En af de ting, der er særligt værdifuldt ved print, er det følelsesmæssige engagement. F.eks. tilbyder print af klistermærker et nostalgisk og følelsesbetonet produkt. Det skaber en større relation til forbrugeren.
Og netop det er måske udfordringen for den digitale del af marketingstrategien. Der tales nemlig i stigende grad om en digital detox, hvor forbrugerne nærer mere mistillid til de digitale annoncer, der kender vores forbrugsmønstre og forsøger at ’snyde’ os til at bruge penge. Især er ’pop up’ boksen sammen med påtrængende reklamer med til at gøre de digitale medier mere utroværdige. Heldigvis betyder det ikke, at der slet ikke er dele fra de digitale medier, som bør anvendes. Slet ikke!
Kombiner alle fordelene
Fremfor at pege fingre og tale for et bestemt medie, er det måske bedre at forene de forskellige styrker. Det kan f.eks. ske ved print i den offline verden, mens indsamling af brugernes præferencer sikrer, at man også kan tilbyde relevant indhold.
Konklusionen er med andre ord, at man som marketingafdeling eller bureau ikke bør sigte efter én overordnet sandhed, men så på muligheden for at kombinere fordelene, opbygge tillid og stadig være i stand til at nå de rette brugere.