Vi danskere bruger internettet til flere og flere aspekter at vores liv. Alt bliver digitaliseret, hvilket også inkluderer vores købsvaner. De mange nye digitale muligheder kan være svære at overskue. Derfor kan du med fordel gøre brug af en prissammenligningsside, eller aggregator som de også bliver kaldt. Vi giver her en kort introduktion til hvilke fordele en aggregator kan tilbyde.
De gør alt arbejdet for dig, du skal blot træffe beslutningen
94 procent af alle online kunder bruger tid på at finde den bedste pris inden de foretager et køb på nettet. Det kan være en længere process hvis man skal finde frem til alle hjemmesiderne der tilbyder det produkt man har kastet sin kærlighed over.
Den allerstørste fordel ved en prissammenligningsside er at de har gjort dette arbejde for dig. Du slipper for selv at skulle finde frem til alle udbyderne og firmaerne, og du kan nemt og hurtigt danne dig et overblik over de mange tilbud.
Ofte kan prissammenligningsiden også gøre et bedre job end du ville kunne. For at finde alle priser på et givent produkt, kræver det at du har et stort kendskab til hele markedet og alle dets aktører. Google kan hjælpe dig et langt stykke ad vejen, men i langt de fleste tilfælde vil prissammenligningssiden kunne finde flere tilbud end dig.
Kigger man eksempelvis på flybilletter eller hoteller, så sammenligninger sider som momondo og trivago flere hundrede forskellige selskaber. Det ville tage dig flere dage at finde frem til de samme oplysninger.
De skaber tillid via objektivitet
Prissammenligningssider skal naturligvis tjene penge. Derfor reklamerer de ikke gratis for firmaer og produkter. Men blot fordi man skal tjene penge, er det ikke ensbetydende med at man ikke kan forholde sig objektivt til et emne.
Et godt eksempel på dette er hjemmesiden www.skift-a-kasse.dk. De sammenligner priser på a-kasser, men udover dette finder du også mange relevante oplysninger omkring dagpenge.
Til forskel fra de enkelte a-kasser, så kan aggregatoren forholde sig objektivt til de ydelser der bliver tilbudt hos de danske a-kasser. De enkelte a-kasser har en intention om at stille sig selv i det bedste lys, hvorimod en prissammenligningsside har større fordel ved at fremstille alle i det samme objektive lys, da det skaber tillid hos forbrugeren.
Fordelene for dig som har et firma
Det er ikke kun forbrugeren som nyder godt af prissammenligningssider. Der er også mange gode grunde til at samarbejde med en aggregator når man har et firma og et produkt man ønsker at sælge.
En af de største fordele er at de vil arbejde på at promovere dit produkt. De kan samtidig have nogle kapaciteter inden for online marketing som du ikke selv råder over.
Undersøgelser viser ligeledes at konverteringen gennem prissammenligningssider er over dobbelt så høj, og samtidig er markedet for aggregatorer i hastig udvikling. Det lader til at være en branche der er kommet for at blive.