I dag er det muligt for dig at handle privat over internettet. Handel mellem private sker i et stigende omfang. Både du og den, du handler med, kan spare penge ved at købe brugte sager. Det kan være alt lige fra iPhones og biler til babyudstyr.
Men skulle handlen gå galt, er det vigtigt, at du kender dine rettigheder. For de er anderledes sammenlignet med handel i en fysisk butik. Du er nemlig ikke dækket af købeloven.
Har jeg fortrydelsesret og reklamationsret?
Til begge spørgsmål er svaret måske. Det afhænger i særdeleshed af den vare, som du køber. Når du køber varer af en privatperson, har du som udgangspunkt to års reklamationsret. Men fælden klapper, hvis den private sælger angiver, at han eller hun afskriver sig reklamationsretten. Det kan gøres ved at skrive, at varen er købt som beset, købt uden reklamationsret eller købt med forbehold. Hvis ikke andet bliver angivet, vil reklamationsretten automatisk være gældende.
Ligeledes er fortrydelsesret kun muligt, hvis det er aftalt med sælgeren. Ellers vil det ikke være en realitet.
Kan jeg få pengene tilbage?
Når du handler privat over internettet, bliver pakkerne sendt med et pakkefirma. Du skal huske pakkelabels, som giver oplysninger om din pakke. Køb dem her og gør det muligt for dig at spore din pakke til hver en tid.
Hvis du ønsker at få pengene tilbage, har du forskellige muligheder. Hvis du vælger at betale via banken, kan du ikke få dine penge igen. Hvis du handler kontant, er det op til sælger at vurdere. Og hvis du køber via et website, kan hjemmesiden eventuelt hjælpe dig.