- Erhverv

Så meget koster lager og logistik for en virksomhed!

nødvendighed en stor del af den daglige arbejdsproces hos ethvert firma, vis eksistensgrundlag er baseret på fysiske genstande, uanset om disse sendes direkte til kunderne, udbringes til videre salg og distribution, blot flyttes rundt mellem forskellige interne afdelinger, eller mellem ind- og udland.
Lager og logistik indenfor en virksomhed, er derfor alment. Hvad enten man måtte være en mindre webshop der behøver lagerplads, og distribution, for at kunne opbevare og sende de rette varer til deres kunder, eller er en større global virksomhed, spiller lageret en vigtig, og ofte dyr rolle indenfor virksomhedens drift.


Der er ofte store udfordringer forbundet med at etablerer et lager, og stører problematikker forbundet med at bibeholde et effektivt lager, hvor både de fysiske og digitale dele tilgodeses.

Desværre kan lager og logistik for virksomheder, hurtigt blive en enorm udgift for de uforberedte, der ikke forstår hvor vigtigt det er at udvikle tilpassede strategier indenfor IT-baseret logistik og fremtidsorienteret planlægning af lagerets fysiske rammer, samt optimering af de ansattes arbejdsmetoder. Lager og logistik kan koste en mindre formue for en virksomhed.

Der kan dog være gode penge at spare, hvis man søger de rigtige metoder og samarbejdspartnere. Ifølge Dansk Mode og Textil, kan virksomheder sparer op til 25% på logistikbudgettet, ved blot at optimere deres logistik-setup.

Skab overblik over udgifterne

Indenfor en virksomheds lager og logistik løsninger, bør fokus være på at finde den bedst mulige måde at håndterer disse opgaver, til en favorabel pris, hvor kvaliteten ikke ofres, blot for at sænke udgifterne, og disse bør altid baseres på en nøje kortlægning af virksomhedens vareflow og forudsætninger, for bedst muligt at kunne tilgodeser den enkelte virksomheds specifikke behov.

I visse tilfælde kan der spares både tid og penge, ved at outsource lagerfunktioner, således at virksomheden kan bruge kræfter på virksomhedens kernefokus, alt imens andre varetager al arbejde med lager og logistik for virksomheden.
For at kunne finde den bedst mulige løsning, bør det første trin derfor altid være at skabe et fuldkomment og dybdegående overblik over virksomhedens logistik og lager udgifter, og dernæst undersøge hvorvidt disse er acceptable, eller bør forbedres.
Hvordan finder din virksomhed den rette lager/logistik løsning
At finde den rette løsning, der kan sænke virksomhedens udgifter indenfor lager/logistik kan være en vanskelig proces, men lettes ofte ved at sættes sig ind i, hvad de nyeste løsninger og tilbud indenfor business branchen er. Sider såsom Syd-tek er en god måde at skabe sig et overblik over alle de seneste nyheder og trends, der kan betyde en mere effektiv arbejdsgang for din virksomhed. En anden let tilgængelig og professionel kilde til ideskabelse og inspiration, findes ved at konsulterer Danske business nyheder, der før har fremhævet spændende ide-forslag, såsom udvikling af egne skræddersyede IT-løsninger, til virksomhedens lageropgaver.

Der opdages løbende nye metoder og ideer indenfor både drift og metode på de fysiske lagre, mens nye IT-løsninger der letter arbejdet med lager og logistik for virksomheder dukker op hver måned, og det er netop disse som enhver virksomhed bør holde sig ajour med, for bestandigt at kunne revuerer om der er mulighed for nye, og billigere, løsninger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *