Det er et stort ansvar, når det kommer til at være leder for en virksomhed. Der er for det første nogle produktionsmæssige opgaver, der skal løses inden for bestemte tidsrum. Det er vigtigt for virksomhedens overlevelse, at opgaverne bliver løst, så økonomien i virksomheden kan være sund. Men der er også hele det medmenneskelige aspekt af lederrollen, som er mindst lige så vigtig. Som leder har du ansvaret for, at dine medarbejdere trives på jobbet. Glade medarbejdere skaber også en bedre produktion i virksomheden, så dermed er det vigtigt, at du sørger for dine medarbejderes trivsel. Hvordan du gør dette, kan du læse mere om i de følgende to afsnit af denne artikel.
Forkæl dine medarbejdere til en vis grænse
En god måde at skabe en hyggeligere atmosfære for dine medarbejdere på, er ved at gøre nogle gode ting for dem. Det kan eksempelvis være sociale arrangementer, firmagaver, ture ud af huset eller noget helt fjerde. Det højner samtidig også stemningen blandt medarbejderne, at de får nogle oplevelser sammen. På den måde vil de formentlig også være mere tilbøjelige til at give den en ekstra skalle, når du så har brug for ekstra hjælp. Du skal derimod ikke forkæle dem hele tiden, for så er der også en risiko for, at de vænner sig til det. Du skal dermed stadigvæk stille krav til dine medarbejdere om, at de har en høj produktivitet.
Lyt til dine medarbejdere
Hvis du gerne vil skabe de bedst mulige rammer for dine medarbejdere, er det vigtigt, at du lytter til dem. Vær åben overfor både ris og ros, og anerkend de udfordringer, som dine medarbejdere har. Dette gælder både på arbejdspladsen såvel som i privaten. Hvis dine medarbejdere føler, at de kan komme til dig med deres problemer, vil de også gerne give noget igen, når du har brug for deres hjælp.