Siden Google kom til Danmark i i 2004 er deres markedsandel på søgninger efter informationer, produkter og serviceydelser kun steget år efter år.
I dag vælger godt 90% af alle i Danmark, at anvende Google, når der skal søges i en søgemaskine og det gør placeringerne i søgeresultaterne ekstraordinært vigtige for alle firmaer.
Der kan være meget store forskelle i omsætningen skabt direkte via Google ved en 1 plads kontra en 10 plads i resultaterne.
Der er der for fokus på søgemaskineoptimering som aldrig før og de fleste virksomheder benytter anseelige summer på at opnå de høje placeringer og fastholde dem.
Beløb som små nystartede eller mindre virksomheder ikke har mulighed for at mønstre i kampen om pladserne.
Go lokal
Har du ikke et budget på 50.000 pr. måned til AdWords annoncering og SEO, ja så er der stadigvæk masser af muligheder for, at opnå trafik fra Google, du skal bare bærer dig korrekt an.
Et område Google selv har ændret en hel del på de senere år, er de lokale søgningers resultater. Søger du efter en håndværker i Skive, vil Google både vise dig de virksomheder, der har brugt ressourcer på at ranke højt på den søgning, men også små virksomheder, der ganske enkelt bare fysisk ligger i byen.
Det betyder du som lokal virksomhed gratis får tildelt udemærkede placeringer i søgeresultaterne, hvis du husker, at gøre følgende:
– Sørg for din adresse med bynavn er på alle dine sider
– Sørg for at nævne dit bynavn i flere af dine siders titler
– Opret gerne en særlig underside med bynavn i urlen.
Er du håndværker vi det være en fordel med en eller flere særligt SEO optimerede undersider, hvor de services du tilbyder kombineres med bynavn.
Det skal både være i selve sidens url-navn, overskriften, et par gange i brødteksten og naturligvis i titlen og beskrivelsen af siden.
Et enkelt billede eller to med et passende filnavn kombineret med bynavnet vil også være fordelagtigt. Læs mere om landing pages her.
Fordele både i de organiske og annoncerede resultater
Laver du de særlige undersider, vil du også have mulighed for at bruge dem til annoncering. Her virker AdWords således at klikpriserne bliver mindre, hvis du peger annoncerne over på en højest relevant underside – Det må man sige du har hvis du laver sider for hvert serviceområde + by.
Der er med andre ord både mulighed for at få bedre organiske gratis placeringer i Google- og lavere priser på annoncer med de særlige undersider.
Få en gratis firmaprofil
Alle virksomheder kan få en helt gratis og uforpligtende virksomhedsprofil hos Google, der vises når der søges efter din virksomhed eller den service der tilbydes.
Profilen kaldes for Google Mybusiness og det kræver kun, at du udfylder dem og efterfølgende indtaste en 4 cifret kode, som kommer i et lille postkort.
Udfylder du profilen korrekt, vil din virksomhed blive vist på et oversigtskort, når der søges efter det du tilbyder inden for en begrænset radius.
Du skal udfylde:
– Firmanavn.
– Adresse.
– Tlf.
– Hvilken kategori virksomheden hører under (vælg nærmeste kategori)
– Åbningstider
– om services udføres hos kunder og hvor langt væk fra adressen
Når du opretter din mybusiness profil, kan du på samme tid vælge at oprette et miniwebsite, hvor du kan komme med en mere fyldestgørende præsentation af din virksomhed.
Her anbefales det at skrive en tekst på omkring 400 ord, hvor du lister de services / produkter som du tilbyder.